2011

TRAPPISTENTOER

Dag 06: zaterdag 18 september 2011 - Grupont naar Villers-Devant-Orval

Een vrij rustige nacht en doodstil in de B&B als ik wakker wordt. Het ontbijt is goed maar niet overvloedig. Om acht uur sta ik klaar en sta buiten te wachten op mijn partner. Om kwart na acht begin ik mij langzaam druk te maken, is er iets gebeurd? Om half negen ben ik echt ongerust, de GSM heeft geen bereik en andere mogelijkheden om Michel of Karen te contacteren zijn er niet. De eigenaar van de B&B toont mij ondertussen zijn Oldtimer in de garage maar mijn gedachten zitten ergens anders. Om kwart voor negen komt Michel toe en kunnen we onze tocht eindelijk verder zetten.

Op naar Orval!

Bure daagt op uit de nevels, vanaf hier volgen we een kleine rivier: "La Lomme". Als we zes kilometer van ons startpunt verwijderd zijn hebben we al 200 hoogtemeters achter de rug. Dit wordt dus opnieuw een leuke dag met evenveel hoogtemeters als gisteren. In stilte hoop ik dat we gespaard blijven van doodlopende wegen in modderige velden. Nog geen half uur later bereiken we het hoogste punt van de dag: 413 meter. In België zit je hier vrijwel op het dak.

Via Smuid, Libin en Villance belanden we in Maissin waar we een winkeltje vinden. Om beurten doen we onze boodschappen, ondanks dat we hier niet echt moeten vrezen voor onverlaten die ongezonde interesse voor onze fietsen zouden kunnen hebben nemen we geen risico's.

Verscheidene dorpen passeren de revue. Ze laten weinig sporen achter in het geheugen met uitzondering van Jehonville. Dit dorp beschikt over de lelijkste kerk van België. Zelfs het fototostel weigert om het te registreren. Bertrix steekt inzake grootte met kop en schouders boven de rest van de dorpen uit maar ook hier doen we geen blijvende indrukken op. De gehele dag is het een grauwe, dreigende hemel maar als Saint-Médard gepasseerd wordt gaan de hemelsluizen wagenwijd open. Bij het mooie monument van de Notre-Dame ter hoogte van Suxy zetten we voet aan de grond om het water uit onze schoenen te laten lopen.Tot nu toe prezen we ons gelukkig dat we gespaard bleven van waterige omstandigheden maar de voorbije bui tempert ons enthousiasme toch een beetje. Deze reis met dagelijks een douche van dit kaliber zou wel eens heel zwaar kunnen worden.

In Chiny steken we opnieuw de Semois over en dat betekent dat we opnieuw een stukje mogen klimmen. Riviertjes lopen door dalen en als je een dal verlaat geldt:

'watertjes passeren is spiertjes masseren'!

Het gehucht Pin kondigt een lange daling aan, een brede glimlach verschijnt op onze lippen: l'Abbaye de Notre-Dame d'Orval ligt binnen handbereik. In vrijloop laten we onze fietsen de laatste vijf kilometer het werk doen. We overwegen de abdij te bezoeken maar de prijs is vrij hoog en we verlangen naar een trappist dus rijden we door naar "Hostellerie d'Orval" op de kruising van de N88 en de N840.

Onderweg kruisen we "L'auberge de l'Ange Gardien", een vrij recente herberg die over Orval Vert beschikt. Dit bier wordt gebrouwen door de broeders van het klooster voor eigen gebruik en enkel in deze herberg kan het genuttigd worden door buitenstaanders. Uiteraard zul we dit etablissement bezoeken na onze installatie in de B&B in Villers-devant-Orval maar eerst onze Orval in de andere herberg want die hebben we dik verdiend.

De B&B laat zich gemakkelijk vinden. Het onthaal door de Nederlandse uitbater is uiterst hartelijk. De B&B kenmerkt zich door verzorgde kamers die eerder klein zijn, een net sanitair en een zeer goed ontbijt. In de eetzaal/verpozingsruimte is een keur aan lectuur en informatie over de streek te vinden. De eigenaar zal je graag rondleiden en uitweiden over de restanten van de wereldoorlog die in de streek nog aanwezig zijn.

Het bezoek aan "L'auberge de l'Ange Gardien" is een aanrader voor degenen die ooit in de buurt komen en een lekkere maaltijd willen nuttigen.
Orval Vert is trouwens een heel fris smakend biertje en het is zonde dat het nergens anders verkrijgbaar is.

Geproefde bieren vandaag:

• Orval  (6,2% alcohol)

• Orval Vert (3,4% alcohol)